Saturday 25 February 2012

ABAH ~

dulu kecik2 saya cakap dekat kawan2 saya.. "ABAH saya garang!" huh. memang patut la garang. ni kalau xkena rotan masa kecik ntah menjadi orang ke x sekarang pun xtau. sebab masa kecik saya memang nakal (sekarang pun). and degil jugak (sekarang pun) and malas jugak (sekarang pun) so sebenarnye tak penah berubah sifat2 mazmumah tu. tapi hasil didikan agama yg MA ABAH bagi. alhamdulillah sekarang at least saya boleh membezakan yg betul dan salah (walaupun ade terpilih yg salah along the way) banyak saya belajar dari garang abah sebenarnya. sebagai contoh, saya belajar tak boleh tinggal puasa (sebab penah try tinggal skali tapi kena piat dekat kaki) saya belajar jangan menipu (sebab ABAH marah kalau cakap dah semayang tapi sebenarnya tak) saya belajar tak boleh tinggal semayang (sebab abah piat lagi banyak kalau tinggal semayang) saya belajar jangan buat jahat nanti kena seksa dekat kubur (sebab tiap2 malam ABAH cerita nanti mati malaikat munkar nakir datang soal dgn guruh yg kuat,n plus sound effect suara ABAH pun dah cukup scary,nnt kena soal lagi berganda scarynya) and macam2 lah lagi. kesimpulannya ABAH garang.


tapi sekarang bila saya citer sal ABAH saya dekat kawan2, I would say HE'S GREAT. why he's title changing? sebab dah pencen. pencen jadi garang. ok2. gurau je. sebab saya dah makin matang. dalam menilai tidak dipengaruhi emosi. jadi bila dah di plus minus kan semuanya, saya rasa ABAH tetap mendapat nilai straight As (walaupun saya tak mampu dapat straight As ms SPM dulu,ABAH mampu okeyh). 1 A utk ABAH sebab memang nama dah ABAH,mesti la start ngan A. 1A sebabbagi makan cukup utk saya sampai sebesar2 orang saya boleh jadi. 1A sebab ajar saya sampai takde lagi istilah kurang ajar,semua dah diajar,kalau yang salah tu salah saya sendiri. 1A sebab selalu bagi motivasi free. 1A utk bagi counselling free jugak.nak list kan semua tuh memang tak termampu. 1A sebab sentiasa ada utk anak2 walau dimana anak berada. ni line Digi pun kalah ni. amik je tiket g mana2,ABAH will be there. xcaya cepat book flight ticket skarang :) 1A sebab selalu jadi decision maker utk saya. I'm fail in making decision,so he's the best for me to refer to when I need to. e.g: nak makan nasik lauk daging ke lauk ayam? ABAH akan decide nak beli nasik lauk daging sebab dia tau saya sukeeee~

so next time,bile rasa nak mintak ape2 dr ABAH,saya akan fikir dulu. dah cukup banyak ke apa yang saya bagi dekat ABAH sampai sanggup saya mintak ganjaran? tapi kadang2 tanpa mintak pun ABAH bagi je apa yang kita nak selagi dia mampu.Alhamdulillah.syukur atas nikmat seorang WALID yang tak pernah saya mintak dalam doa,tapi Allah dah bagi percuma. doa je yang mampu saya kirimkan untuk ABAH yang saya rindu jauh di sana. akhir kata. SAYA SAYANG ABAH. okthanksbye..







 p/s: whenever I want to spell ABAH, it should be capitalized,not because he is BIG,but he has BIG ROLES in my life. ABAH saya ada 7 orang anak,so saya dalam entry ni mewakili 7 anak2 ABAH..

thanks for reading~

2 comments:

  1. Nisah ade abah gak and abah Nisah bekeng jgk. :D
    If it wasn't for him and Umi, I wouldn't be the person I am now. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2.. abah nisah dh boleh bangga hasil didikan dia (merujuk pada orang yg rajin baca buku d atas) ;)

      Delete