Thursday 7 April 2011

TESL je PUN~


p/s:ni adalah coretan sbb tension dok 'crack' otak utk journal minggu ni.....


kalau masa skolah rendah kn,rs mesti xde org penah terpikir nk ckp ambition diorg nak jd cikgu TESL kn..mesti nak jadi doktor,engineer,arkitek etc.. cikgu mungkin jarang2,tp spesifiknya cikgu TESL TIADA! hoho..bukan nk kata ape yang saya tengah belajar ni tersangatlah hebat, sampai budak2 pn xtau pebenda la org ni tgh belajar kn..

tapi yang sy nak stresskan kt sini,jiwa keguruan saya *wah,muntah hijau* memang dah ade sebelum SPM lg..walaupun telah dipaksa belajar biologi utk jadi doktor,saya memang rasa saya xde jiwa begitu..n ape yang saya buat sekarang ni xla se'gah' doktor,tapi 'title' depan nama still ade what? *like I care?* hehe..pendek cerita saya dah pn on the way to be one..ok la tu kan? n plus I'm proud to be a teacher..comel kot jd cikgu ni ;)

n dalam banyak2 options utk jadi cikgu, sy kurang pasti kenapa la TESL yg sy pilih? bak kata kawan kepada kawan saya Hanis Aliaa, "Aku x ingat pun ko penah pandai English?" sentap tawww ayat tu utk saya sekali..HAHAHA..my classmates dulu2 mesti agree dgn ni..korg mesti xcari Yumna kn sbg 'reference' nk translate ke nak wat ayat...:') n banyak2 subject dkt slip exam saya, semestinya ENGLISH bukan lah the BEST subject..aah la, saya pun baru perasan *ok,maluuuu* tapi saya percaya Allah dah tulis jalan hidup saya sebelum saya tahu lagi..
insyaAllah,jalan ni la terbaik.. =)

sungguh, jalan saya pilih ni kurang popular..this so called 'TESL-je-pun' course memang betul2 banyak cabaran..dlu masa time di UiTM,pun dalam bidang yang sama,saya rasa hati ni sangat2 rapuh..mencabar betul! dgn socialization yg saya rasa terlalu mengiurkn..mesti la saya yang berdarah muda ni rasa xtertahan utk join =P *jangan anggap saya baik saya xterpengaruh dgn bende2 duniawi -___-* biase la, TESL = social memang cam kamceng je kan..dgn hati gundah gulana,saya dikirimkan Tuhan utk menujukan kekeliruan hati pada seorang Kawan..betapa hati saya sgt berpegang dengan kata2 dia walaupun saya dgn si punya kata xlerr kamceng sgt..ayat dia yg sangat2 wat saya yakin utk terusssss maju di bidang ni;

jangan biarkan persekitaran kita yang pengaruhi kita.sebaiknya jadilah macam ikan di laut,tidak terkesan dengan masinnya air

pergh,biasa dengar dia jadi imam surau je kan,sekali dgr nasihat yg menyentap jiwa,memang tercair hati..*okdah* yang penting,kata2 dia la yang saya berpegang dgn bidang 'TESL-je-pun' ni..yang penting,I know where I'm standing.. *mcm standing in the eyes of the world je kn* ok..guru2 TESL di luar sana,or adik2 bru pas SPM yg xtau ape nak apply,nasihat saya yang dah 6tahun belajar TESL ni,jangan la anggap amik TESL-je-pun ni mudah *nak2 otak maths cam
saya ni* tapi bila dah tertakdir utk berada di sini,saya tahu memang saya dipilih utk berusaha..ok,ayuh maju..trus sambung wat journal..HAHA..


word of the day: GAMBATEE! :')

*dun stop believin'*


5 comments:

  1. yumna, saya nak jadi dokter..tpi tak mampu nk tnggung sbb susah gila. masa kt matrik ambik sains hayat pn dh separuh gila tau..mugkin Allah tahu setakt mane yng kita mampu n itulh y terbaik untuk kita.

    ReplyDelete
  2. betul2..mcm ade ayat dlm Quran, "Allah tak berikan sesuatu dugaan tu di luar kemampuan seorang tu".. insyaAllah ni yg kita mampu kan =))

    ReplyDelete
  3. ma suruh amik TESL, tapi takdir tertulis jadi cikgu math-sains.. hehe

    gud luck teacher.. =)

    ReplyDelete
  4. aku rasa kita semua ni serupa.tak pernah terfikir.but Allah knows best :)

    ReplyDelete
  5. sha: xpela,cikgu maths sains pn kalu ajar dlm ENglish org pggl teacher jgk =)

    sizuka: betul2..kite sume ni dr tempat beza2,last2 sume tertakdir dok 1 cohort kan ;)

    ReplyDelete